https://jino.ge/?p=16393&preview=true

დვორნიკების ისტორია

Heinrich von Preußen

ამ პრინცს დღეს არ იცნობენ მისი გამოგონების გამო, არამედ ტანსაცმლის გამო: „პრინც ჰაინრიხის ქუდი“ არ გამოუგონიათ ჰოჰენცოლერნს, მაგრამ მან ის პოპულარული გახადა. ეს თავსაბურავი ეცვა იმპერიული იახტ კლუბის წევრებს, რომელსაც ეკუთვნოდა ალბერტ ვილჰელმ ჰაინრიხი პრუსიელი, ვნებიანი მეზღვაური და დიდი ადმირალი. პრინცს, რომელიც დაიბადა 160 წლის წინ – 1862 წლის 14 აგვისტოს – უყვარდა ეს ქუდი.

ძალიან ჰგავდა რაიხსმარინის (საიმპერატორო საზღვაო ფლოტის) ერთიან ქუდებს; და ეს, თავის მხრივ, ძლიერ წააგავდა “ჰელგოლანდის პილოტის ქუდები”, რომლის ტარებაც მოგვიანებით კანცლერმა ჰელმუტ შმიდტმა მოიწონა, რითაც ხელი შეუწყო “პრინც ჰაინრიხის ქუდი” ჩვენს დღეებამდე პოპულარობის შენარჩუნებას.

ჰაინრიხ პრუსიელი იყო გერმანიის უკანასკნელი იმპერატორის ვილჰელმ II-ის უმცროსი ძმა. ის არ იზიარებდა მის ლტოლვას აღიარებისა და აგრესიული ქედმაღლობისკენ, რამაც დიდი როლი ითამაშა ევროპის პირველ მსოფლიო ომში ჩაძირვაში. ძმისგან განსხვავებით, ჰაინრიხი უფრო სიმპათიურ ფიგურად ითვლებოდა დიპლომატიური ნიჭით და საერთაშორისო პატივს სცემდა.

„ბებერი არწივი“ და წყალქვეშა ნავის პრომოუტერი

ახლა კი მის გამოგონებაზე: მაღალჩინოსანი საზღვაო ოფიცერი ძალიან დაინტერესებული იყო თანამედროვე ტექნოლოგიებით, რომელსაც ჰარვარდის უნივერსიტეტმა, სხვათა შორის, საპატიო დოქტორის წოდებით დააჯილდოვა. ჰაინრიხმა მონაწილეობა მიიღო პირველი გერმანული წყალქვეშა ნავის საცდელ პერსპექტივაში და მაშინვე აღიარა ამ განვითარების სამხედრო პოტენციალი.

მაგრამ ის თავს ისე გრძნობდა როგორც საკუთარ სახლში არა მარტო წყალზე, არამედ ჰაერშიც: ჰაინრიხი იყო ალტე ადლერის „ძველი არწივის“ ერთ-ერთი, ანუ ის იყო ერთ-ერთი იმ 817 ადამიანთა შორის, რომლებმაც 1914 წლის 1 აგვისტომდე ჩააბარეს საპილოტე გამოცდა გერმანიაში. მან 1910 წელს მოიპოვა გერმანული პილოტის ლიცენზია No38, ის იყო მსოფლიოში ყველაზე ძველი პილოტი 48 წლის ასაკში.

ჰაინრიხი ასევე აღფრთოვანებული იყო მანქანებით და მონაწილეობას იღებდა რბოლებში. ამიტომ გასაკვირი არ არის, რომ მან ტექნიკურ პრობლემებსაც მიუძღვნა თავი და გამომგონებელი გახდა.

 პატენტი  „საქარე მინის გასაწმენდ მოწყობილობაზე“https://jino.ge/?p=16393&preview=true

ნახაზი პრუსიის ჰაინრიხ პატენტის სპეციფიკაციებიდან 1908 წ
თავისი Opel-ის მართვისას პრინცს შეექმნა შემდეგი პრობლემა: „საავტომობილო მანქანებში მძღოლის დასაცავად, ჩვეულებრივ, დამონტაჟებულია გამჭვირვალე დამცავი საქარე მინა  თუმცა, ასეთი დამცავი საქარე მინა იწვევს სხვა ბოროტებას, კერძოდ, რომ ეკრანი ძალიან მალე ხდება გაუმჭვირვალე მტვრის ან ჭუჭყის დაგროვების შედეგად.”

მისი გამოსავალი იყო “საქარე მინის საწმენდი სატრანსპორტო საშუალების წინა საქარე მინა, რომელიც შედგებოდა კონსოლის საფხეკისაგან”. მან მიიღო გერმანული პატენტი ამისათვის 1908 წლის 24 მარტს.

პირველი იყო მერი ანდერსონი

საქარე მინის გამწმენდის ესკიზი მერი ანდერსონის პატენტის სპეციფიკაციიდან.
ახლა ჰენრი არ იყო პირველი, ვინც შეიმუშავა საქარე მინის საწმენდი მანქანებისთვის. უკვე 1903 წლის 10 ნოემბერს ამერიკელმა მერი ანდერსონმა ალაბამადან მიიღო პატენტი მსოფლიოში პირველი მოქმედი საქარე მინის გამწმენდისთვის . სხვათა შორის, ეს იყო ერთ-ერთი ყველაზე ადრეული პატენტი, რომელიც ოდესმე მიენიჭა ქალ გამომგონებელს ტექნოლოგიის ამ სფეროში.

არცერთ მათგანს არ მიუღია რაიმე მნიშვნელოვანი მოგება თავისი გამოგონებით. ჰაინრიხის საქარე მინის საწმენდის მსგავსად, ანდერსონის გამოგონება ხელით იყო გამოყენებული. და ეს დიდი ხნის განმავლობაში დარჩა ხელოვნების დონედ. მხოლოდ 1926 წელს Bosch-მა წარმოადგინა საქარე მინის საწმენდი, რომელსაც მართავდა ელექტროძრავა.